Välj att vara både chef och ledare

Av Deducate | augusti 27, 2020

När så många av oss arbetar delvis hemifrån, har vi sett att man börjat ställa två ”ledarstilar” mot varandra. Några förespråkar kontroll och struktur, medan andra hävdar att medarbetarna måste motiveras och att frihet skapar värde. Det här liknar diskussionen om vad som är viktigast: ”chefskap” (kontroll) eller”ledarskap” (motivation och frihet). Problemet uppstår när vi börjar tro att vi kan välja. Att det är två separata kompetenser och att man därför är antingen ”chef” eller…

Läs mer

Det vanligaste misstaget som erfarna chefer gör i en förändring

Av Deducate | september 3, 2020

Tänk dig att du har ett bra, erfaret och sammansvetsat team. Det passar dig bra – din ledarstil bygger på coaching och utveckling och du lämnar mycket frihet åt dina medarbetare. Du är erfaren nog att märka när saker går rätt, och när du behöver gripa in. Hur ska du agera när ni möter en…

Läs mer

Vilket ledarskapsideal passar er?

Av Deducate | maj 26, 2020

I en artikel från förra sommaren, i Harvard Business Review, presenterades resultatet av över 8.000 stycken 360-undersökningar; alltså chefer som blivit bedömda av sina medarbetare. Men det var faktiskt läsarkommentarerna efter artikeln som var det mest intressanta, för där fanns en bra diskussion kring vad en chef och ledare egentligen fyllde för funktion. Kommentatorerna kunde…

Läs mer

Så här designar du webbinariet på deltagarnas villkor

Av Deducate | april 14, 2020

Webbinarier har varit räddningen för mycket utbildning de senaste veckorna, men nyhetens behag har ofta dolt vilka anpassningar som kommer att krävas. Man måste designa ett webbinarium helt annorlunda än en fysisk föreläsning. Den stora skillnaden ligger inte i att kursledare måste agera lite annorlunda i ett webbinarium än i ett klassrum. Där finns det…

Läs mer

Distansteam blir effektivare genom att anpassa sitt arbetssätt

Av Deducate | april 1, 2020

På kort tid har landets kontorsarbetare bytt arbetssätt med en hastighet och ett engagemang som imponerar. Inom några veckor hade de flesta gått från skrivbord till köksbord och från mötesrum till Teams och Hangout. Men vad händer när distansarbetet inte längre är en akutlösning utan ett etablerat sätt att arbeta på? Vi har tittat igenom…

Läs mer

Branschens ord och uttryck

Av Lars Ragnå | mars 25, 2020

ASYNKRONT LÄRANDE, GAMIFICATION OCH LXD… Allt mer utbildning sker online, utan att man träffas och med delvis helt nya verktyg. Och i den utvecklingen dyker det upp mängder med nya ord, uttryck och förkortningar. Vi har samlat ett antal av de nya begreppen och gett dem en begriplig och kortfattad förklaring. Tillsammans ger de en…

Läs mer

Hur får chefer med sig anställda i förändring?

Av Deducate | november 5, 2019

Alla chefer har ansvar att få med sina anställda på tåget i en förändring. Hur ska man hantera det kravet, när det alltid är bråttom, när man alltid saknar någon information och det varken är den första förändringen man utsatts för, eller ens den enda förändringen som pågår just nu? Ett skäl att företag verkligen…

Läs mer

Vad är målet med chefskommunikation?

Av Deducate | september 25, 2019

Jag har aldrig träffat en bra chef som inte kan kommunicera. Och jag har träffat många chefer som skulle kunnat vara bra – om de bara kunnat kommunicera. Bra chefer och ledare har knäckt koden till vad kommunikation innebär för chefer och medarbetare: Målet med prat är att få kollegorna att lyssna genom att få…

Läs mer

Varför växer chefsutbildning online just nu?

Av Deducate | september 21, 2019

Just nu pågår en rörelse mot att skapa chefsutbildning online. Online training växer varje år i USA, Kina och Europa, och i Sverige är vi bara i början av en ordentlig omvandling. Snart så. Ledarskapsträning är mycket ojämnt fördelat i Sverige. Över hälften av cheferna får inte någon vidareutbildning eller -utveckling. Men en femtedel får…

Läs mer

Vad krävs för att chefer ska älska lärande på distans?

Av Deducate | september 13, 2019

Vi gör alla, även chefer, redan idag mer lärande på distans än vi tror. Och när vi letar efter vad som fungerar, ser vi att tre saker avgör om distanslärande blir roligt. Traditionell online-learning lider av lågt engagemang. I tre månader har vi frågat människor vad de anser om digitalt lärande, och det visar sig…

Läs mer
Digital utbildning kräver kortare utbildningsmoment

Utbildning är ingen en stor händelse, det är ett flöde av små händelser

Av Deducate | september 5, 2019

Runt sekelskiftet… var möten oftast fysiska möten på minst en timme gick man femdagarsutbildningar på kursgård försökte man första gången lansera stora e-learning utbildningar Alla de här hade en sak gemensamt: De sågs som enstaka händelser, fast de i praktiken innehöll massor med interaktioner. Vi talade om ”mötet”, ”utbildningen”, ”e-learningen” och tolkade dem som ett…

Läs mer